Information
14.8 x 26.5 cm
signed and dated lower right: MANCINI 1877
On the back, on the frame, ancient reference number: N° 3; on the frame, tag with reference number (10).
Authentication on photograph from the Antonio Mancini Archive is attached.
Provenance
Galleria dell'Esame, Milan;
private collection, Rome.
Exhibition
Castel Nuovo, Naples 1938;
Galleria dell'Esame, Milan 1942;
Galleria dell'Esame (Raccolta Ciardiello), Milan 1942.
Literature
S. Ortolani, F. De Filippis (ed.), Il paesaggio nella pittura napoletana dell'Ottocento, Turin 1936, p. 85 n. 20 (ill. p. 89);
M. Biancale in Mostra della pittura napoletana dei secoli XVII XVIII XIX, Naples 1938, p. 342, room XXVIII n. 23;
Piccola guida della mostra della pittura napoletana del '600 - '700 - '800, Castelnuovo, Naples March-June 1938, p. 116 n. 23;
A. Schettini, Vita di Antonio Mancini, Naples 1941, pl. f. t. (ill.);
L'Ottocento alla Galleria dell'Esame, Milan 1942, n. 78 tab. LXXVIII (ill.);
A. Schettini in La raccolta di Francesco Ciardiello, Milan 1942, s.n.p. (ma 6, n. 78), pl. LXXVIII (ill.);
A. Schettini, Mancini, Naples 1953, pp. 44, 233, pl. XX (ill.);
D. Maggiore, Arte e artisti dell'Ottocento napoletano e Scuola di Posillipo, biografie di Pittori, Incisori, Scultori e Architetti con illustrazioni, supplement to the Storia dell'Arte Italiana, Naples 1955, p. 59 (ill.);
A. Schettini, La pittura napoletana dell'Ottocento, Naples 1967, vol. II, p. 156, p. 503 n. 321 (ill.);
A. Schettini, La pittura napoletana dell'Ottocento, 1973, vol. III, p. 136 (ill.);
F. Bellonzi, Antonio Mancini, Milan 1978, p. 26;
P. Ricci, Arte e artisti a Napoli (1800-1943), Naples 1981, p. 65;
L. Lualdi in Antonio Mancini, Roma, 1852-1930, Milan 1996, N. 3;
C. Virno, Antonio Mancini. Catalogo ragionato dell'opera, Rome 2019, vol. I pp. 185-186 n. 199 (ill.).
"Some of the views created by Mancini in the Neapolitan period are places particularly close to him. This work reproduces the terrace of the house in Vico Orticelli in Naples where the artist lived between 1876 and 1877, before the second trip to Paris. Schettini, in the presentation to the catalog of the Ciardiello Collection at the Galleria dell'Esame, in 1942, cites it as: '...a harmony of delicate and dense greys, fused in the calm atmosphere, rich in vibrations, in a vast and yet so intimate vision'. Published and reproduced several times, however, already in 1953, it was lost."
C. Virno, Rome 2019, vol. The pp. 185-186.
We thank Cinzia Virno for kindly confirming the news on the work.